Els supermercats més compromesos amb la reducció de l'ús de plàstics
Eroski encapçala la llista, elaborada per
Greenpeace i que només recull les superfícies amb implantació a tot
l'Estat, mentre que El Corte Inglés la tanca amb la pitjor puntuació
per Redacció
09/01/2019
11:28
| Actualitzat a 10/01/2019 09:36
Després d'analitzar les
principals cadenes de supermercats amb implantació a tot l'Estat durant
l'any 2018, l'organització ecologista Greenpeace ha fet pública la seva
llista avaluant 10 compromisos contra l'ús excessiu de plàstics
arribant a una conclusió clara: cap d'ells ha establert totes les
mesures necessàries per a dir adéu als plàstics d'un sol ús i
l'anomenada "cultura de l'usar i llençar". Aquesta avaluació resumeix
els compromisos individuals adquirits per cada marca, establint una nota
final que no n'és la mitjana sinó un resultat ponderat, ja que no tots els compromisos tenen el mateix impacte en cas de ser complerts.
|
Tot i que les propostes de les empreses són insuficients en parer dels ecologistes, Eroski, Aldi i Mercadona són els que més passos positius estan fent
mentre, a l'altre extrem, Alcampo i El Corte Inglés tanquen aquest
rànquing, on es tenen en compte factors com el foment de la venda a
granel, l'eliminació de les bosses d'un sol ús o la transparència en la
informació. De tots els compromisos rebuts el 2018 per part dels
supermercats, els considerats més positius són:
- Eroski i Mercadona volien reduir en almenys un 20% les tones de plàstics d'un sol ús que fan servir de cara al 2025.
|
La responsable de la campanya de plàstics de Greenpeace a l'Estat, Alba García, considera que calen "mesures molt més ambicioses per part de tots els supermercats i que millorin la seva transparència, publicant les quantitats que fan servir cada any i el que pensen reduir anualment". Compromisos com una reducció del 20% "sonen bé però és pràcticament impossible saber què vol dir si no sabem la quantitat de plàstics que fan servir ara".
Part de les negociacions de l'organització ecologista s'han dut a terme amb la patronal ANGED -hipermercats- i ACES-supermercats, que van voler reunir-se amb ella per arribar a un acord de grup, però des de Greenpeace afirmen que van arribar "al compromís menys ambiciós de tots". Tot i que reconeixen que la voluntat conjunta era positiva, els ecologistes creuen que això ha estat una "excusa" per arribar a compromisos de "mínims insuficients". A finals d'aquest 2019 Greenpeace revisarà altra vegada la feina feta pels supermercats per eliminar els envasos d'un sol ús, i també deixa oberta la seva petició de signatures per demanar un compromís més gran.

- Eroski i Mercadona volien reduir en almenys un 20% les tones de plàstics d'un sol ús que fan servir de cara al 2025.
- Lidl es va comprometre a haver reduït en un 20% el seu ús de plàstics total el 2025.
- Eroski i Mercadona van anunciar que introduïrien la bossa reutilitzable per poder comprar fruita i verdura a granel.
- Aldi i Dia es van comprometre a prioritzar la reducció real de tots els seus envasos i altres plàstics d'un sol ús.
A més d'això, la majoria de supermercats van apostar per reduir el gruix dels seus envasos o canviar-los per altres d'usar i llençar però compostable o biodegradables. Greenpeace, però, opina que no són solucions satisfactòries perquè continuaran contaminant el medi ambient. L'organització afirma que els supermercats s'han amagat rere la falta de legislació o en aspectes com el malbaratament alimentari, quan se sap que l'ús de plàstic no l'evita, i en altres raons com ara la rapidesa per als clients o la seguretat alimentària que, expliquen, té poc a veure en casos com el de la fruita, la verdura o els llegums.
- Eroski i Mercadona van anunciar que introduïrien la bossa reutilitzable per poder comprar fruita i verdura a granel.
- Aldi i Dia es van comprometre a prioritzar la reducció real de tots els seus envasos i altres plàstics d'un sol ús.
A més d'això, la majoria de supermercats van apostar per reduir el gruix dels seus envasos o canviar-los per altres d'usar i llençar però compostable o biodegradables. Greenpeace, però, opina que no són solucions satisfactòries perquè continuaran contaminant el medi ambient. L'organització afirma que els supermercats s'han amagat rere la falta de legislació o en aspectes com el malbaratament alimentari, quan se sap que l'ús de plàstic no l'evita, i en altres raons com ara la rapidesa per als clients o la seguretat alimentària que, expliquen, té poc a veure en casos com el de la fruita, la verdura o els llegums.

La responsable de la campanya de plàstics de Greenpeace a l'Estat, Alba García, considera que calen "mesures molt més ambicioses per part de tots els supermercats i que millorin la seva transparència, publicant les quantitats que fan servir cada any i el que pensen reduir anualment". Compromisos com una reducció del 20% "sonen bé però és pràcticament impossible saber què vol dir si no sabem la quantitat de plàstics que fan servir ara".
Part de les negociacions de l'organització ecologista s'han dut a terme amb la patronal ANGED -hipermercats- i ACES-supermercats, que van voler reunir-se amb ella per arribar a un acord de grup, però des de Greenpeace afirmen que van arribar "al compromís menys ambiciós de tots". Tot i que reconeixen que la voluntat conjunta era positiva, els ecologistes creuen que això ha estat una "excusa" per arribar a compromisos de "mínims insuficients". A finals d'aquest 2019 Greenpeace revisarà altra vegada la feina feta pels supermercats per eliminar els envasos d'un sol ús, i també deixa oberta la seva petició de signatures per demanar un compromís més gran.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada